Wednesday 26 September 2007

الحياه هي

ان تكون واثقا انك تعمل ما تحب
فقط ما تحب

التعليقات
1-wild bird:
بتقول:

احيانا نعمل ما لانحب
فقط لندرك قيمة مانحب

لم نختلف فتلك فتره لا تحسب من العمر
تلك التي لا تعملي فيها ما تحبيه
قصدت بالكلمه الا نضيع العمر في شيء لا نحبه بل ونعشقه
منوراني يا هوبه

2-sahr
احساس جميل ان نعمل ما نحب بنلاقي فيه نفسنا وبيكون فرصه للابداع والانجاز
ولو عملنا ما لا نحب بتعدي برده بس مش بنفس احساسنا لو عملنا ما نحب

فعلا لما بتعملي حاجه مابتحبيهاش بتحسي ان عمرك بيتسرق وطبعا مفيش فرصه للابداع وبيكون العمل عليكي هم ثقيل
انما لو بتحبي شغلكبيكون كانه هوايه بتمارسيها وانتي كلك حب ليها

3-wildbird
اولا انا ماكنتش اعرف ان موضوع الردود هيبقى ماشى بالطريقة دى فى كل البوستات:)
على العموم انا كنت اقصد
ان بالضد تظهر الاشياء
لو ماجاش عليك الوقت اللى تعمل فيه حاجة مش بتحبها
مش هتعرف قيمة العمل اللى بتحبه
بس هى مرحلة فعلا زى ماانت قول

واللهي ولا انا كنت اعرف
هي جت كده:)
بدل ماارد جوه ارد بره واهو نعرض راي الشباب
عموما هي غالبا مش هتبقي لكل البوستات
هو فعلا بتضادها تظهر الاشياء
بس يعني مش هنعيش في حزن ونقول علشان نحس بطعم الفرح
انا بس فعلا لقيت كتير بيشتغل او بيدرس حاجه مبيحبهاش ولا عمره هيحبها
وده انتحار رسمي
ساعات الظروف بتبقي اقوي بس ربنا ادالنا عقل نتحكم بيه في حياتنا
منوراني ايها الطائر البري:)


son's egypt:
شكله مصمم علي الاسم هعمل ايه انا يعني:)
السلام عليكم
جميل ان الانسان يعمل ما يحب شرط ان لا يكون هذا يضطر بشخصة ام بمن حوله من الناس

بيتكلم عن حريه الانسان الشخصيه مش عمله
طبعا الحريه اسمها صحيح حريه لكنها لها شروط وتقاليد يضعها المرء قبل ان يضعها المجتمع

مش فاهم حاجه:
حب ما تعمل
لتعمل ماتحب

هي تقريبا حتي تعمل ماتحب
ساعات فعلا الظروف بتبقي اقوي
بس انا بعتبر المثل ده من امثال كتيره عربيه بتدعو فقط للرضاء بالنصيب
:)زي اللي يبص لفوق يتعب مثلا
منورني ياباشا


lolo:
يابنتي امضي بمدونتك خلينا نعرفك
انا مش ها اعلق على الكلا م لان احنا او معظمنا مش بنتعلم الى بنحبه ف صعب نبنى اى حاجة علية وكمان الحياه بتحط قدامنا اختيارات ممكن ما نحبهاش الموضوع بجد معقد جدا
بس اكتر حاجة عاجبانى الصورة جميلة ومعبرة بس

ليه بس التشاؤم ده يا كابتن
حكايه مش بنتعلم اللي بنحبه دي
كتير قوي بيتخرجوا وبعدين بيعيدوا ثانوي تاني علشان يختاروا الكليه اللي بيحبوها
طبعا ضياع كبير للوقت بس في الاخر بيكون حاسس انه عايش
مش دفن نفسه بنفسه
اما حكايه الظروف فدي موجوده بس مش المفروض تبقي شماعه لكسل واحد فينا
يعني زي مافيه ظروف فيه اراده انسان
بالنسبه للصوره فهي فعلا تحفه
:)بيني وبينك هي جت الاول وبعدين البوست
منوراني يا mrs x

11 comments:

WiLdBiRd said...

احيانا نعمل ما لانحب

فقط لندرك قيمة مانحب

sahr said...

احساس جميل ان نعمل ما نحب بنلاقي فيه نفسنا وبيكون فرصه للابداع والانجاز
ولو عملنا ما لا نحب بتعدي برده بس مش بنفس احساسنا لو عملنا ما نحب

WiLdBiRd said...

اولا انا ماكنتش اعرف ان موضوع الردود هيبقى ماشى بالطريقة دى فى كل البوستات

:)

على العموم انا كنت اقصد

ان بالضد تظهر الاشياء

لو ماجاش عليك الوقت اللى تعمل فيه حاجة مش بتحبها

مش هتعرف قيمة العمل اللى بتحبه

بس هى مرحلة فعلا زى ماانت قولت

son's egypt said...

السلام عليكم
جميل ان الانسان يعمل ما يحب شرط ان لا يكون هذا يضطر بشخصة ام بمن حوله من الناس

Unknown said...

حب ما تعمل
لتعمل ماتحب

Anonymous said...

انا مش ها اعلق على الكلا م لان احنا او معظمنا مش بنتعلم الى بنحبه فا صعب نبنى اى حاجة علية وكمان الحياه بتحط قدامنا اختيارات ممكن ما نحبهاش الموضوع بجد معقد جدا بس اكتر حاجة عاجبانى الصورة جميلة ومعبرة بس

شيماء الجيزى said...

مممممم
هل كنت يوماً واثقاً انك تفعل ما تحب ؟
هل احصيت عدد ما فعلته فى حياتك ليكون ما احببته انت؟
ايضا ، كم مرة نجحت فيما لا تحبه ..وفشلت فيما تحب

انا اؤمن اننى استطيع ان انجح فيما لا احب وافشل فيما احببت

فحب الشئ لا يكفى لكى ينجحه
ولكن ايمانك بيه وايقانك انك لابد وان تنجح

هناك عوامل كثيييييييييرة
يجب ان تتوافر غير الحب

حتى وان كنت تحب امرأتك
فلابد ان تكون مؤمن بهذا الحب
مستعد لمجاراة الواقع
امور كثيرة تتخبط الآن

اما ثقتك فى هذاـ فأيضا لا تحتاج للحب

.................

عمت مساءاً سيدى
انت فين يابنى؟
:@
هتخلينى بقى اضربك قدام الناس
يا عم الفيلسوف متنزلش الجزء ده من الكومنت بره
لانى مخصماك بجد
امتى اخر مرة سألت فيها عليا؟
اسأل نفسك كده ورد
من غير سلام

حصان بري said...

شيماء هانم الجيزي:
مالك يا برعي داخل بلضجه كده ليه؟
معلش يا جميل انا مقصر مع الكل
مشغول وحياتك مشغول
صاحبك مزنووووووووووووق
دعواتك

عندك حق فعلا ممكن ننجح فيما لا نحب
بس ليه مانحاربش علشان اللي بنحبه
اكيد هننجز فيه بشكل افضل
منوراني يا قمر

ra7il said...

الحياه هي
ان تكون واثقا انك تعمل ما تحب
فقط ما تحب
ناس كتيره عايشه وهي بتعمل شئ مش بتحبه بس مش مستمتعه بيه اه طبعا حلو انه يشتغل او يعمل حاجه بيحبها بحيث انه هيلاقي نفسه فيها بس افترضنا الظروف مش سمحت باي طريقه يعني حد جبره يدخل كليه معينه او مجموعه مجبش او الكليه اللي عايزها بعيده او اي حاجه مش يياس ويكره نفسه يحاول يلاقي نفسه فيها لان زي ما بيقولوا
اذالم تجد ما تحب فحب ما تجد
يعني ممكن يكون الواحد فاكر انه هينجح في حاجه معينه بس هو كان نظره ضعيف ومش كان هينجح فيها سواء اختار مجالها او اختار اي مجال تاني يحاول ينجح فيه ويثبت نفسه ويحبه لان ممكن الواحد يشتغل ويشتغل بس في نفس الوقت بيكره شغله مع انه ناجح فيه وده ممكن يكون بس لمجرد احساسه اللي بيقوله انا بكره ده بس ممكن يكون احساسه غلط يعني يبص ويشوف انا بكره ده ليه وكده
ياااااااااااااه انا طولت قوي معلش استحملوني بقي وكل سنه وانت طيب

حصان بري said...

رحيل:
:)كل سنه وانتي طيبه
انا اصلا كتبت البوست ده علي واحد عاد ثانويه من تاني علشان يدخل كليه بيحبها
الظروف موجوده دايما بس مش كلها قهريه
والرضا بالنصيب غير الاستسلام للقدر
مش كده؟
منوراني يارحيل

Anonymous said...

معلش هخرج شويه عن الموضوع ده بتاع انك تحب ما تعمل

عشان الحياه ليها شكل تانى غير انت هتعمل فيها ا يه

يعنى ايه حياه اصلا
حياتنا عباره عن ا يه؟؟
انا شايفه حياتنا زى الشجره باشكال كتير قوى
اولها :
ان الشجره بيبقى ليها جذور انت ممكن بعد كده تتطور و تكبر و تتفاعل مع باقى ظروف الحياه و تكون افرع و اغصان و تبقى ممتد على كل جوانب الحياه الى هى الشجره
بس خلى بالك زى الشجره بالظبط ما تقدرش تعيش من غير جذر لو قطعت جذورك هتهيم على وجهك و هتبقى شىء غير حى متحول لاى حاجه تانيه جامده

كمان الفروع دى ممكن تبقى اولادك الى انت بتشكلهم فى حياتك و بتينيهم و خلى بالك عشان الفرع الى اصله مش سليم بيقع مع اول هية ريح
و الفروع بتوع الشجره ممكن يبقو ضليله لحد واقف تحتها يتحامى فيها و يستفيد منها إنت كمان ممكن فى حياتك تبقى كده مفيد و تأثر إيجابيا فى حياة الاخرين

ثانيا:
الحياه ممكن تبقى شجره انت كل مهمتك انك تتسلقها عشان تطول خيراتها و لو وقفت من تحتها تنده و لا تصرخ و لا حتى ا يع مفيش حاجه منها عينزلك الا لما تتعب و تروحلها فوق
و لو حاولت تحدفها بالطوب عشان تنزلك الثمر ممكن قوى تنزلك بس لما الثمره هتقع هتبقى معطوبه و مخبوطه ميت خبطه و هتبقى بجد أذى ليك و ممكن اصلا مفيش ثمر ينزل و يجيلك غراب ينقرلك نفوخك عشان طوبه منهم جت فيه :)
بس خلى بالك و انت بتتسلق شجرة الحياه خلى بالك انك مكن قوى تقع مره و اتنين وتلاته
مش مهم اقع ما تخافش لو واخد بالك هتطلع على الشجره من حته تحتها عشب طرى يخفف وقعتك مش هتتكسر هتقوم تانىو تطلع تانى

بس اهم حاجه تخلى بالك قوى من العشب ده و تخليه دايما مروى و ندى و تنقيه من النوع الى يشيلك فى اوقات تعبك و شدتك و يحن عليك و يرفعك تانى نقى العشب صح