Thursday 20 September 2007

تضحيات بلا قيمه

بداخل كل منا صندوق مغلق
يضع بداخله شخصيته الحقيقيه
ويخرج للمجتمع الشخصيه التي يتمني ان يراه الناس فيها
قد يكون الفرق بين الاثنين طفيفا
وقد يكون كالفرق بين السماء والارض

المهم انه يضحي بالكثير من اجل تلك الصوره التي رسمها
قد يضحي بنفسه الحقيقيه من اجلها
فيتغير تدريجيا الي ذلك الشخص الذي لم يكنه يوما

فقد يكون انطوائي علي سبيل المثال
ويحاول ان يظهر بصوره الاجتماعي فيضحي بساعه كان يقضيها مع نفسه

او يكون علي العكس اجتماعي ومنطلق
ثم يحسب للناس كل كلمه نقد
فيفكر كثيرا قبل ان يخطو خطوه واحده
فيربط نفسه باربطه تقيده مكانه

او تخشي (وذلك منتشر بين الفتيات) ان يفهم انطلاقها بالمفهوم الخاطيء
فتنطوي
وتغلق علي نفسها مجتمع صغير
وتخسر حيويتها وانطلاقها

او يكون متدينا
وخوفا من ان ينعت بالتذمت يتنازل شيئا فشيئا عن مبادئه
او العكس
وهذا هو السائد

او يكون سطحيا
ورغبه منه ان يبدو في ثوب المثقف يضيع اغلب وقته في قراءه كتب لا يفهمها
فقط حتي يقتبس منها كلمه او اثنتين
او شكلا مثقفا لجمله فيضعها في مكانها وفي غير مكانها

او يكون صاحب هوايه فيغيرها رغبه منه في ارضاء الناس
فيجد نفسه قد خسر القديمه ولم يكتسب هوايه جديده

او يكون فقيرا معدما ويضحي باساسياته في سبيل ان يظهر في صوره الثري

او .....او .....او
الي اخر ذلك

يضحي ويضحي ويخسر
ولو اصبح بالف وجه ماستطاع ارضاء جميع الناس

ولكن اذا انتبه
فبحث عن المفتاح
ليفتح ذلك الصندوق
ويخرج منه نفسه الحقيقيه وقد علاها الغبار وخيط العنكبوت
حتي انه قد لا يتذكرها
ثم يجلوها باستخدامها شيئا فشيئا
وينحي تلك الصوره المشوشه جانبا
وقتها سيصبح الصندوق بلا قيمه

تحديث
كنت قد تركت الموضوع بلا نهايه واضحه متعمدا
براسي فكره ساجربها علي هذا المقال واريد رايكم:
التعليقات كتيرجدا بلاقي فيها افكار تفيد
فحاول يبقي اخر كل مقال جزء من التعليقات علي قد ماقدر
بحيث اللي يعلق بعد كده يعلق علي افكاري وافكار الناس
يعني هقلب المقالات اللي شايف انها مهمه لمناقشه بحيث يظهر للموضوع اكثر من وجهه نظر
علشان ماحدش يقول اني بقدم نصايح وخلاص
انا قاعد بسمع معاكم اهو
عاوز رايكم في الفكره في التعليقات
يعني بتطول البوست.....
مابتضيفش جديد......
الخ

نبدا:
سهر:

بس انا ليا راي تاني
شعور عدم الرضا عن النفس دا بيكون ممكن نتيجة صدمه من صدمات الحياه بتخليه مش عارف يقف على اي ارض وان كان هو صح ولا لاء وليه وعشان ايه ومائة سؤال مش لاقي ليه حل بيخليه يغضب على نفسه بيبقى مش عارف مش فاهم لسه بيفوق من صدمة كهربيه من صدمات الدنيا بس اول ما بيفوق بيعرف وبيفهم وبيرجع تاني يتصالح مع نفسه وبيرضي عليها وبتبقى فرصه عشان يفهم ويتعلم ويأخد هدنه مع نفسه الى حين صدمة تانية

كلامي مش لازم يكون لناس عندهم مشكلة في التأقلم الاجتماعي لان ممكن اي انسان يصدم في اللي حواليه
ممكن انت تصحى الصبح يحصلك موقف لا قدر الله او حاجة ووقتها بس بتكتشف الناس صح اللي حلو ويحيبلك الخير ويقف معاك واللي وحش وبيحاول يأذيك وعلطول ضدك بس من خلف الستار
وآه بقى لو كان الانسان اللي واقف وراء الستار دا اخوك قولي انت بقى هتعمل ايه
ولا دا اصلا يبقى ايه
طيبين الي درجه السذاجه
او انهم ماختاروش صديق يقف جنبهم وقت الشده
او منحسه معاهم وبيطلعوا من نقره لدحديره

بصراحه يا سهر فعلا بتبقي صدمه العمر
وساعتها فعلا ممكن الواحد بياخد فتره طويله جدا علي مايقف علي رجليه
صدمه لا اتمني ان تحدث لاي ممن اعرفهم
وزي ماعلقت عندك فيه فرق بين الطيبه والسذاجه
والموقف تستفيدي منه بالتغير للافضل مش انه يكسر جواكي حاجه

مش فاهم حاجه:
انا رايى
ان الانسان لازم يكون لة وجوة كتير
ويبقى عارف الموقف اللى هو فية محتاج الوش دة ولا الوش دة
وهايتوقف نجاحة مع الناس
باختيارة الوش الملائم
بس اهم حاجة فى دة كلة
انة يبقى عارف
وشة الحقيقى
يعنى مايتشكلش بمليون وش
وينسى الوش الحقيقي

احييك طبعا علي رايك
بس زي ماقلت فيه وش ثابت
شخصيته الحقيقيه
ماينفش يخسرها
اما اللي بيواجه الناس بيه فده وقته مش اكتر من مجرد وقت الموقف

مها:

.انا الموضوع ده كان شاغلني جدا الفترة اللي فاتت ..اي نعم فيه جوانب كتيرة كان نفسي الاقيها في كلامك بس كلامك فتح لي باب للتفكير جديد
بوست جميل اوي و عميق اوي حسيت انه تسلل لتفكيري و دور جواه علي خبايا منسية
:)
جزء ركزت فيه اوي
"ان يفهم انطلاقها بالمفهوم الخاطيء
فتنطوي
وتغلق علي نفسها مجتمع صغير
وتخسر حيويتها وانطلاقها"
نقطة مهمة اوي

بجد بنلاقيها كتير
وطبعا بتكون هي الخاسر الوحيد
ممكن الشعب بتاعنا حشري حبتين
واجتماعي زياده عن اللزوم
بس محدش هيعرف يرضي كل الناس
فالبنت تحس انها بترضي ربنا وراضيه عن نفسها
وبعد كده تعمل اللي عاوزاه

ياسمين:
وحياتك انا شخصيا كتاب مفتوح

كلنا جوانا انسان نفسنا نكونه يا ياسمينمش اقصد انه بينافق
بس اقصد انه مثلا جواها طاقه كبيره ومكبوته بخوفها من الناس
او هو اصلا ملوش في الكتب وله في اي حاجه تانيه وبيحاول يغير مسار حياته لشيء هو شايف انه بيبان افضل
او هو متوسط الحال وعايش في مستوي معين ومش عارف ينزل لمستوي معيشته الحقيقي فبيتنازل عن اساسيات في مقابل كماليات
يعني كل انسان جواه حاجات كتير
وكون انه يوصل لكونه كتاب مفتوح دي معجزه


حماده باشا :
الواد ده اكتر من اخويا ياجماعه
ههههههه..بقيت صندوق دى اخرتها لاحول ولاقوه الابالله..انا مش صندوق يعم..وكمان ليه مفتاح هههههه بس جمده ربنا يستر هتلاقى ايه جوه تانى بس المهم اوعى تمشى تقول انا جوايا صندوق هههههههه.. جمده يعم الفيلسوف
طلبه طب بقي يا جماعه ادعولنا علي رايه نخلصها بعقلنا

لولو :
بص يا دكتور فية واحد عالم اسمة يونج بيقول ان الشخصية مكونة من عدة جوانب واحد منها اسمة القناع ود الى الشخص بيتعامل بية مع متطلبات المجتمع لكن لو الفرق بين القناع والشخصية الحقيقية للانسان كبير دا بيخلى الانسان يصاب بالاغتراب يعنى حاجة زى رايك وانا معاكم انتو الاتنين بس ازاى بقى ما نوصلش لدة لما تعرف


بصي يا لولو القناع ده زي ما -مش فاهم -بيقول هو مجرد طريقه تصرف
يعني مش في الشخصيه الحقيقيه
المشكله بقي لو حطيناله اكبر من حجمه
وبدانا نهتم بيه علي حساب الاصل
يعني ببساطه
واحد الحياه بتبقي معاه اسهل لما ينافق اللي قدامه
وهو اصلا كارهه
فبيبدا ينافقه لغايه ماتبقي عاده فيه فتتسع الهوه
او مثل من اللي جبتهم فوق
واحد شايف انه لو ظهر للناس انه غني هيحترموه بشكل اكبر
فبيبدا يرسم لنفسه مستوي معيشي مابيقدرش يتخلي عنه بعد كده فتتسع الهوه
او واحده قررت انها تبان قدام الناس ملتزمه بشكل اكبر من حقيقتها
فتبدا تتنازل عن شخصيتها الحقيقيه قدام الناس لغايه ماترسم لنفسها صوره في خيالها غير حقيقتها وماتقدرش تكسرها
يعني ببساطه الهوه بتوسع بين القناع والشخصيه الحقيقيه لما بننسي احنا الشخصيه الحقيقيه
لما بنعتمد لمده طويله علي القناع
القناع ده انا مش معترض عليه بس له شروط
انه يكون قريب من الشخصيه
وانه يكون في وقت الضروره بس
يعني موقف ويترمي بعدها
مش تغيير كامل في الشخصيه
طبعا ده راي شخصي وياريت يكون مهم
وشكرا لراي الزميل العزيز يونج

son's egypt:
انجليزي ده يا مرسي؟:)
منورني يا فندم
وده كلامه:

مكن بالفعل يكون للانسان شخصيتين شخصية بيحي يظها للناس وشخصية خاصة به هو
ولكن في رايي ان ده ممكن يكون تناقض في نفس الانسان لان الانسان مهما حاول ان يكون باكثر من شخصية لابد من الشخصية الاصليه انتظهر عليه
ولكن الانسان الذي يريد ان يتكيف مع العالم الخارجي يتكيف معه ولكن يكون ثابت علي ارائة هو ومبادئه

يعني الانسان يقدر يتكيف بس من غير ماينافق ويغير وشوش
كلام جميل كلام معقول
تحياتي

princess dodo:
لا
وده كلامها:
أهم ما فى الأمر هو انتقاد الذات

ورؤية النفس بمنأى
بعيد عن النرجسية
التى تحيط بنا
فليق كل منا ماهو
لماذا نتغير من أجل الآخرين
فى الوقت الذى نستصعب فيه ان نتغير
من أجل أنفسنا
؟؟؟
سؤالى دائماً

عندك حق فعلا ليه بنغير وشوشنا علشان نرضي الناس ومابنرضيش نفسنا باننا نخليها احسن بالصراحه
ونقعد مع الشخصيه الحقيقيه ونفند اخطائها
راي مهم جدا
احيييكي
وانا كمان سعيد بمناقشتك


سهر موافقه علي فكره المناقشه
جميل واشكرك علي المتابعه
تحياتي

14 comments:

sahr said...

السلام عليكم
انا بحترم رأيك وممكن بأيده كمان بس انا ليا راي تاني
شعور عدم الرضا عن النفس دا بيكون ممكن نتيجة صدمه من صدمات الحياه بتخليه مش عارف يقف على اي ارض وان كان هو صح ولا لاء وليه وعشان ايه ومائة سؤال مش لاقي ليه حل بيخليه يغضب على نفسه بيبقى مش عارف مش فاهم لسه بيفوق من صدمة كهربيه من صدمات الدنيا بس اول ما بيفوق بيعرف وبيفهم وبيرجع تاني يتصالح مع نفسه وبيرضي عليها وبتبقى فرصه عشان يفهم ويتعلم ويأخد هدنه مع نفسه الى حين صدمة تانية
دا رأيي والله اعلم
تحياتي

حصان بري said...

وعليكم السلام ورحمه الله يا سهر
طبعا جميل انك اول واحده تعلق لانك كنتي من اسباب كتابه البوست
انا كنت كتبت الموضوع باستعجال قبل الفطار ودلوقتي شيلت الزيادات واختارتله صوره

طبعا انا مش بعمم بس كنت بغطي نقطه اعتقد انها ممكن تكون سبب من الاسباب

بس الشكل اللي انتي بتحكيه ده لناس عندهم مشكله في التأقلم مع المجتمع
او كانوا فاكرين ان المجتمع خير خالص
او انهم طيبين الي درجه السذاجه
او انهم ماختاروش صديق يقف جنبهم وقت الشده
او منحسه معاهم وبيطلعوا من نقره لدحديره

ودول فعلا محتاجين يعرفوا هم واقفين علي اي ارض
ويتعلموا ويعرفوا يعني ايه مجتمع

منوراني يا سهر ودايما رايك يهمني
تحياتي

sahr said...

السلام عليكم
كلامي مش لازم يكون لناس عندهم مشكلة في التأقلم الاجتماعي لان ممكن اي انسان يصدم في اللي حواليه
ممكن انت تصحى الصبح يحصلك موقف لا قدر الله او حاجة ووقتها بس بتكتشف الناس صح اللي حلو ويحيبلك الخير ويقف معاك واللي وحش وبيحاول يأذيك وعلطول ضدك بس من خلف الستار
وآه بقى لو كان الانسان اللي واقف وراء الستار دا اخوك قولي انت بقى هتعمل ايه
ولا دا اصلا يبقى ايه
طيبين الي درجه السذاجه
او انهم ماختاروش صديق يقف جنبهم وقت الشده
او منحسه معاهم وبيطلعوا من نقره لدحديره
ورمضان كريم

Unknown said...

انا رايى
ان الانسان لازم يكون لة وجوة كتير
ويبقى عارف الموقف اللى هو فية محتاج الوش دة ولا الوش دة
وهايتوقف نجاحة مع الناس
باختيارة الوش الملائم
بس اهم حاجة فى دة كلة

انة يبقى عارف
وشة الحقيقى
يعنى مايتشكلش بمليون وش
وينسى الوش الحقيقى

Anonymous said...

بيان هام جداااااااا
تابعوا أحداث الافطار الرمضانى الجامد جدا مع خالد الصاوى فى الساقيه
والتفاصيل على مدونتى الصغنونه
وماحدش يتأخر

maha said...

سلام عليك يا حصان بري
البوست اد ايه جميل وواقعي جدا ..انا الموضوع ده كان شاغلني جدا الفترة اللي فاتت ..اي نعم فيه جوانب كتيرة كان نفسي الاقيها في كلامك بس كلامك فتح لي باب للتفكير جديد
بوست جميل اوي و عميق اوي حسيت انه تسلل لتفكيري و دور جواه علي خبايا منسية
:)
جزء ركزت فيه اوي
"ان يفهم انطلاقها بالمفهوم الخاطيء
فتنطوي
وتغلق علي نفسها مجتمع صغير
وتخسر حيويتها وانطلاقها"
نقطة مهمة اوي
احييك بجد بوست تحفه
سلام
مها

أسوور said...

وحياتك انا شخصيا كتاب مفتوح

hamada said...

ههههههه..بقيت صندوق دى اخرتها لاحول ولاقوه الابالله..انا مش صندوق يعم..وكمان ليه مفتاح هههههه بس جمده ربنا يستر هتلاقى ايه جوه تانى بس المهم اوعى تمشى تقول انا جوايا صندوق هههههههه.. جمده يعم الفيلسوف

hamada said...

ربنا يستر ونخلص 6 واحنا بعقلنا

Anonymous said...

بص يا دكتور فية واحد عالم اسمة يونج بيقول ان الشخصية مكونة من عدة جوانب واحد منها اسمة القناع ود الى الشخص بيتعامل بية مع متطلبات المجتمع لكن لو الفرق بين القناع والشخصية الحقيقية للانسان كبير دا بيخلى الانسان يصاب بالاغتراب يعنى حاجة زى رايك وانا معاكم انتو الاتنين بس ازاى بقى ما نوصلش لدة لما تعرف ياريت تقولى

son's egypt said...

السلام عليكم
مكن بالفعل يكون للانسان شخصيتين شخصية بيحي يظها للناس وشخصية خاصة به هو
ولكن في رايي ان ده ممكن يكون تناقض في نفس الانسان لان الانسان مهما حاول ان يكون باكثر من شخصية لابد من الشخصية الاصليه انتظهر عليه
ولكن الانسان الذي يريد ان يتكيف مع العالم الخارجي يتكيف معه ولكن يكون ثابت علي ارائة هو ومبادئة

Doaa Ebrahim Aaql said...

سعيده لمناقشتك
مثل هذا الموضوع
كنت لتوى أقول
أهم ما فى الأمر هو انتقاد الذات
ورؤية النفس بمنأى
بعيد عن النرجسية
التى تحيط بنا
فليق كل منا ماهو
لماذا نتغير من أجل الآخرين
فى الوقت الذى نستصعب فيه ان نتغير
من أجل أنفسنا
؟؟؟
سؤالى دائماً

****

أحييك

sahr said...

أحييك على الفكرة دي

ريـــانه said...

موضوع في الجون زي مواضيعك كلها

في الحقيقة انا كمان كنت ولفترة مش بعيدة قوي حابسه نفسي جوه الصندوق ده

كانت عندي فكره عن الشخصية الي الناس بتحبها..أو الدنيا بظروفها عايزاها..

فكنت بحاول أبقى الشخصية دي حتى وان كانت صفاتها مختلفة عن الصفات الحقيقية..صفات شخصيتي..الي خفتها جوه الصندوق و أقفلت عليه بميت قفل ..

بس مع الوقت تعبت..واكتشفت اني بضيع حياتي بالطريقة دي..ففتحت الصندوق..وقلت الي يحصل يحصل..حعيش على مزاجي انا..مش على مزاج غيري..

ومن ساعتها وانا عايشه فراحه أكبر..وسعيدة ممع نفسي ومبسوطه منها..السعادة الشخصية دي بقا بتنعكس بشكل غريب على الناس الي حوليك..عشان هما كمان بيبقو سعدا لما يبقو معاك...

الحمد لله اني ممخدتش وقت كبير عشان آخد قرار فتح الصندوق..

وأهو موضوعك نصيحة حلوه للناس الي لسه حابسه نفسها..وان شاء الله الكل يتحرر من القيود الوهمية دي


مواضيعك ديما ممتعة..ومفيدة

فبشكرك عليها حصان بري

تحيتي لك