Monday 2 March 2009

اهداء

ما ينشده الرجل السامي يجده في نفسه
وما ينشده الرجل العامي يجده في الاخرين
كونفوشيوس

منذ يخطو الطفل اول خطواته في الحياه وهو يعتمد في تقييم اداءه الي ردود فعل المحيطين به
بل ويتعمد احيانا ان يكرر نفس الخطأ حتي يتأكد له تكرار رد الفعل معه

ثم يصل الي فتره المراهقه فيتعمد تجاهل ردود الفعل الموجهه اليه حتي يثبت فكره انه قد نضج

ثم يتعداها الي مرحله تحمله المسئوليه فيعود مره اخري الي الانتباه لرأي المجتمع

ويتباين ذلك بين كونه يضع اعتبارا لرأي المجتمع فقط
مع اعتزازه الكامل برأيه
او يعود طفلا كما كان يتصرف طبقا لردود فعل المجتمع من حوله

ونعود الي كلمه كونفوشيوس
الجمله ليست دعوه للغرور
او للانعزال عن الاخرين الذين يفسدون بارائهم شخصيتك

انما هي دعوه للثقه بنفسك
بقدراتك
بحكمك علي الأمور

هي ان تثق بأنك مركز للكون من حولك
قادر علي فرض رؤيتك الشخصيه علي مجتمعك بأكمله

هي دعوه بأن تصب لنفسك شخصيه من حديد لا تؤثر فيه ظروف المجتمع من حوله
سواء كانت شخصيه اكثر خيرا من مجتمعها
او حتي اكثر شرا

6 comments:

Anonymous said...

انا والله دايما اقول كده
يعنى لما اعمل حاجه وماما تقولى كده غلط ماشفتيش فلان عمل ايه كان احسن وانا لو مكانك كنت عملت كده وكده

اقولها يا ماما انا مش فلان .. انا مش انت ..انا ليا تفكيرى وليا طريقتى وعايزاها تطلع غلط واغيرها

مع انها مش دايما غلط هى بس طريقه مختلفه

حلو بقى كلام كونفيشيوس ده
هاقولها لماما المره الجايه
:)

♥ R ♥ said...

ميرسي عالبوست والنصيحة
: )

حصان بري said...

بندقه:
:) انا مقلتلكيش حاجه
الفكره بس يا بندقه ان المجتمع مش لازم يغير طريقه تفكيرنا اللي مؤمنين قوي انها صح
نورتيني

رضوي:
عفوا
وشكرا علي المرور

ساعه الغروب said...

انا بجد مش عارفه اعلق اقول ايه من اول مره قريت البوست

وخاصة انى لقيتك كاتب عندى فى الكومنتس انك بتهديهولى

بجد ميرسى جدا

مش عارفه اقولك ايه بجد

انت فعلا دعمتنى جدا

ميرسى ليك

مش هنسى البوست دا ابدا

:)

كلمه اخيره "ممكن الحد فينا يعيش الاحاسيس دى كلها فى تجربه واحده مرورا بكل خطواتها فشكرا ليك تانى "

ربنا معاك ويكتبلك دايما كل خير

:)

حصان بري said...
This comment has been removed by the author.
حصان بري said...

علشان خاطرك بس مع اني مقصدتش حاجه بجد