Tuesday 30 September 2008

appear offline

both appear offline
each wait the other for the first step
they r in love

N.B. i'm not talking about an internet communication

Sunday 14 September 2008

عندما تشيخ الروح

لفت الانتباه منذ اشار للعربه
شيخ ثلجي اللحيه وغطاء الرأس
يتحرك بخفه في جلباب ابيض فضفاض

لم يرفع الشاب الجالس في المقعد الامامي نظره عنه
وهو يصعد الي العربه موزعا ابتسامته علي الجميع

لم يكن ينظر الي ذلك الجسد النحيل المنحني
والوجه المتغضن

ولكنه كان يري تلك الروح المتألقه

كان يقارن روح شابه في جسد هرم
بروح هرمه في جسد يافع

تدافعت بعض الذكريات في مخيلته

توقفت العربه بشكل مفاجيء
يختل اتزان العجوز للحظه
يتبعها بابتسامه وتسبيح

ينتبه الشاب لجسد العجوز النحيل
فيقف ببطء مفسحا له مقعده مبتسما له
بابتسامه مازالت في الذكريات

...............................................

متي تشيخ الروح؟
عندما تترسب تجاربنا بأفراحها واحزانها فوق الروح فتكسوها بطبقه تشبه الصدأ تطفيء لمعتها

كيف ولماذا تشيخ؟

للاجابه علي هذا السؤال يلزم الشرح

يتكون الكائن البشري من ثلاثه اجزاء
عقل وجسد وروح
يمر كل منهم بمراحل العمر المختلفه
ميلاد وطفوله وصبا وشباب ونضوج وشيخوخه
يكفينا اختصارهم في الطفوله والشباب والشيخوخه ليسهل الشرح

-الجسد يمر بطفوله...

طاقتها الحركيه جباره ولكن دون تحقيق انجازات تذكر
مع الشباب قد يوظف الطاقه بشكل ايجابي لتحقيق اهداف
او يهدر الجسد بشكل سلبي كالادمان او التدخين
مع الشيخوخه تقل الطاقه الحركيه ويعتمد الانسان علي خبرته الحياتيه في توظيف طاقه الجسد -القليله في ذلك الحين- بطريقه تحقق اقصي استفاده منها

-العقل كذلك

في طفولته يكون في اقصي حالات نشاطه لتعلم مفردات جديده او مهارات اوليه

ولكن يكون ذلك كاساس المنزل حيث استهلاك ضخم للمواد الخام يختفي فيما بعد اسفل البناء
مع الشباب يظهر مفهوم التخصص العقلي لينبغ العقل في نقاط معينه مع ادراكه الاساسي بباقي عناصر الحياه
وقد يفقد العقل الطريق الي التخصص فيبقي في حاله من العموميه لا يدرك فيها مكانه الاساسي او الجوهري الذي خلق من اجله
فيظل علي اهدار الطاقه سواء بشكل سلبي او غير موجه
مع الشيخوخه يلزم مزيد من التخصص من اجل توجيه افضل للنشاط الذهني الذي يكون قد بلغ مرحله معينه من الارتفاع لا يتبعها سوي الانحدار وامراض الشيخوخيه العقليه كالزهايمر مثلا

-نصل للروح حيث يصعب الشرح قليلا

ولدت الارواح جميعها مع بدايه البشريه
حيث جمع نسل ادم الي ان تقوم الساعه
ثم تمر بفتره من النقاء بدون جسد او عقل يحكمانها
تكون فيها بعيده عن دنيا البشر
يعلم الله وحده كل شيء عن تلك الفتره
حتي يتكون الجنين فتسكن الروح جسده
تخرج مع الانسان لدنيا البشر
تتأثر كثيرا بشحنات الحب العالقه بالجو المحيط بالطفل
حيث تعيش طفولتها التي ترسم ملامح الانسان
تكون فيها في اقصي درجات الحساسيه واقصي حالاتها الاجتماعيه
تستكشف البيئه الداخليه والخارجيه ...
تبحث وتطور من انفعالاتها كمرآه لحاصل جمع البيئه المحيطه مع فتره النقاء السابقه
تشب قليلا وتتخصص طاقتها الاجتماعيه في استكشاف الدوائر القريبه والمتوسطه بشكل افضل من الدوائر البعيده
مع تحديد نشاطاتها من اجل اهداف معينه كالتعارف او الحب او الصداقه او العمل
قد ينمي الانسان الجزء النقي المكون بعيدا عن دنيا البشر عن طريق الدين او الاخلاقيات او الفكر الانساني
او يسلك الطريق السلبي من خلال فكر ديني او اخلاقي خاطيء يستهلك هذا الجزء في الاتجاه الخاطيء وبالسرعه الخاطئه

مع تراكم الخبرات والتجارب الافراح والاحزان تشيخ الروح في ذلك الاتجاه السلبي
فتفقد الروح ذلك الجزء النقي
ليبقي فقط جزء الحياه المادي المعبأ بمشاكل الحياه

..........................................................
يتحكم بتلك الدوره العمريه قانونين:
1-تلك المراحل العمريه لاجزاء الانسان لا تسير بالضروره مع مراحله السنيه
فتجد الطفل ذو تفكير علمي منظم
وتجد الشاب في جسد مستهلك
وتري العجوز بروح طفل في الثانيه

2-يستطيع الانسان العوده بالعمرفي هذه الاجزاء قليلا الي الوراء
فبمحهود اكبر قد يستطيع العجوز ان يستعيد كثيرا من لياقته البدنيه

وقد يصل المهرج الي روح الاطفال فيستطيع اضحاكهم
وقد ينشط الشيخ عقله وذاكرته من خلال التمارين الذهنيه
.....................................................................

الخلاصه:

-تشيخ الروح كما يشيخ الجسد والعقل
-لا تسير الشيخوخه بشكل مواز في اجزاء الانسان الثلاثه فقد تشيخ الروح قبل الجسد او العكس
-قد يعود احد هذه الاجزاء الي الشباب او الطفوله متطلبا ذلك مجهودا اكبر
-تظل الروح علي اتزانها طالما تساوي فيها الجزء النقي المنزه عن ماديه الحياه والجسد والعقل
مع جزء البشر والشهوات والاخطاء والتجارب السلبيه
-ينمي الجزء النقي من خلال تجارب الفكر والدين والتقرب الي الخالق
-ذكر الخالق يخلق اتزانا كبيرا بداخل الانسان حيث اننا كمخلوقات لا نتزن بشكل منفصل عن خالقنا
-يضمر ذلك الجزء مع التجارب السلبيه ونزوات الجسد والعقل
-علي عكس الاجزاء الاخري فأن الفراغ هو اكبر اعداء الروح اذا لم يستغل بطريقه سليمه
-هذا الفراغ قد يحدث ونحن في قمه انشغال عقلنا بالحياه والعمل

-الثقافه العامه والاندماج مع مشاكل المجتمع المحيط تنشط الشعور بالمحيطات فتعيد الروح للشباب

..............................................
يعني بأختصار عندما نشعر بالشيخوخه تصيب الروح:

1- املا يومك بذكر الله
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
سيجعلك الذكر تعود بالروح الي خالقها

2-قلل من فترات تأملك واندمج مره اخري في مجتمعك
ويفضل ان تشترك بأي طريقه في حل مشاكل موجوده بمجتمعك المحيط

3- اثبتت التجارب ان الأنسان يستطيع ان يكتسب عاده معينه بعد 21 يوم
وكثيرا ما اردنا اكتساب عاده حسنه او التخلص من اخري سيئه ....فنقاوم قليلا ثم نعود الي سابق عهدنا
حتي ترسب بداخلنا فكره الياس من المحاوله
حاول مره اخري مع بعض الجهد لمد فتره المقاومه قليلا وسينجح الامر

4- مع شيخوخه الروح يبدأ الاحساس بفقدان قيمه الوقت
حاول ان تعيد صياغه قيمته بالنسبه اليك وان تملأ فراغك دوما باشياء ايجابيه

5- شيخوخه الجسد في الشباب تعجل بشيخوخه الروح حيث تسجن روح شابه بجسد منهك
اجعل لنفسك برنامجا رياضيا يتناسب مع عمرك ووضعك ووقت فراغك

وفي النهايه رمز كثيرا للروح في القران والسنه بالقلب

فسأختتم بحديث وايه قرآنيه عن موت القلوب واحيائها:

1-قال رسول الله (صلي الله عليه وسلم):
"تعرض الفتن على قلب المؤمن كعرض الحصير يراها عودً عود فإذا وقع في فتنه نكتت في قلبه نكته سوداء وإذا أعرض عنها تكتت في قلبه نكته بيضاء ... , حتي يصير القلب أبيضاً فلا تفته فتنه ما دامت المسماوات والأرض "
صدق رسول الله

2-قال تعالي:
((أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الحَقِّ وَلاَ يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الكِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ))
صدق الله العظيم
الحديد الايه 16

Monday 8 September 2008

انا ايه اللي جابني هنا ؟؟؟

فيه قصه قديمه سمعتها في ندوه ل د.ابراهيم الفقي من يومين
الندوه كانت بعنوان قوه الحب والتسامح

القصه عن راجل وابنه طلعوا الجبل يتفسحوا ومعاهم لحم للشواء
وصلوا لمكان في الجبل قريب من كهف
الاب وقف يشوي اللحم للغذاء والابن طلب انه يدخل الكهف علشان يستكشفه من جوه
الاب وافق وطلب من الابن بس انه ميلمسش حاجه داخل الكهف
دخل الابن وخرج بعد دقايق بيصرخ لوالده بأن فيه مخلوقات جوه الكهف بتكلمه
دخل معاه الاب وساله فين المخلوقات دي؟

فوقف الابن في وسط الكهف وقال اهلا بصوت عالي
فرد عليه صوت بيقول اهلا

فقاله الاب اصرخ تاني وقول غبي
فرد عليه الصوت يقول غبي

فقاله الاب اصرخ تاني وقول جميل
فرد عليه الصوت يقول جميل

فقاله الاب اللي رد عليك ده يبقي صدي صوتك
لما قلت شيء سيء رد عليك بيه ولما قلت شيء جميل رد عليك بنفس النوع
واتعلمها طول حياتك :
الصدي اللي هيرجعلك في حياتك من تصرفاتك مع الناس هو من نفس نوع التصرفات

القصه قديمه وكانت بتتحكي لنا واحنا اطفال
واتعمدت احكيها بنفس طريقه الاطفال

هتفيد في موضوع النهارده وحبيت ابدأ بيها

حكايه النهارده عن واحد
رجع بعد يوم طبيعي زي اي يوم
وبدأ يتكلم:

الحياه بدأت تضيق شويه بشويه كده ليه
ليه الحاجات دي كلها بتحصل معايا انا بس

مش عارف ليه رمضان السنه دي مش حاسس بيه زي كل سنه
مش قادر اعمل طاعات
حاسس انها تقيله


انا مش فاكر اخر مره شفتني انا في المرايه كان امتي؟
من فتره بدات اشوف حد متصنع مهزوز ومغرور في ان واحد

حتي الاصحاب بدأت طريقتهم تتغير معايا
بقوا ماديين قووي
كل الناس اصلا بقت بتدور علي مصلحتها بس بشكل مش طبيعي

انا كمان بقيت عصبي قوي
بحب اخلص كل حاجه زي مايكون جالي وسواس قهري علي كبر
ده غير اني بحط لنفسي اعذار فوق الوصف لاي غلط يحصل كأن الدنيا كلها غلط وانا صح

كمان معدتش بحب اقعد مع اي مجموعه
حصرت معارفي علي مجموعات معينه
علي الاقل مش بيهرتلوا بالكلام وخلاص
وانا بقيت عدو الهرتله الاول

حتي مع الشلل دي بقيت اغلب الوقت ساكت وبحلل الكلام والتصرفات اللي بتحصل قدامي
يمكن علشان مثقف ودي ضريبه الثقافه
:) ايوه طبعا طبعا

حصل كذا مشكله بشكل متتابع مع حاله اكتئاب حاده
خبطه جامده خليتك تبص وراك وتقول
انا ايه اللي جابني هنا؟
انا مكنتش كده

بصيت في المرايه بعد ماعملت حاجه ضد شخصيتك تماما
وشاورت علي صورتك وقلت مين ده؟

حسيت بحاجه من دول قريب؟

أتنين من الاعراض دول يكفوك لتشخيص حالتك

الكلام عليك؟

لو عليك
ارجع بدماغك لورا
وحاول تغمض عينيك

لو حضرتك رجعت بالذاكره ورا شويه
هتلاقي موقف صعب كان نقطه تحول في حياتك
كان مرض طول .....مثلا
جرح عاطفي... يجوز
فشل كبير ..ده احتمال
خيانه صديق .. ممكن
وفاه شخص قريب.. وكان بيحتضنك قوي ووفاته سابت عندك فجوه

هو حاجه حصلت وزعلتك من نفسك قووي
او هزت ثقتك بنفسك قووي
او كانت خارج ارادتك وزعلتك من الحياه قوي

موقف انت مسامحتش نفسسك عليه او مسامحتش الحياه عليه

برغم ان عقلك الباطن فهمك انك تعديت الجرح ده بابسط الخساير
او من غير خساير خالص
الا انه كسرك من جوووه

بعد الموقف ده بدأت تتعامل بتعالي مع اغلب الناس بسبب ومن غير سبب
او بمعني ادق بغرور اجوف وعجرفه انت اكثر واحد ملاحظها

فترات تأملك بدأت تزيد علي حساب اجتماعياتك

تصرفاتك بدأت تراعي فيها نظره الناس اكثر من نظره نفسسك ليك
بقيت بترسم نفسسك قوي

فيه كلام بقي بيطلع منك وانت مستهيفه

عاطفه الحب عندك معادش لها وجود. غير وانت بتسمع اغاني لوحدك وبتحاول تفتكر مين ؟

كمان بعدها بقيت بتشتم كتير في الحكومه والحزب الوطني ... أه يا وغد
:) يعني بقيت بتشتم الظروف اكثر من طبيعتك العقلانيه اللي كانت بتخليك تاخد بالاسباب

سبب المشكله نفسه لما اتحل محستش بالسعاده اللي توازي حزنك عليها

حصل الجرح ده من سنه اواتنين او حتي اربعه
خد بالك ان عقلك الباطن ممكن يخلي الموقف ده اخر حاجه تفكر فيها

وصلتله؟
اعتقد انك جبته من قفاه
بس يا سيدي

عاوز ترجع للشخص بتاع زمان؟
في خطوه واحده؟

زي مانت
راسك لورا
ايدك اليمين علي كتفك الشمال والعكس بالعكس
غمض عنيك المره دي بجد
نفس عميييييق
وطلعه بشويش
افتكر الموقف
واستحضر نفسك وقتها
وصالح نفسك عليك

يلا بالشفا
السبت الجاي اعاده الكشف

وهتمشي علي الدوا ده لغايه ماترجعلي:

"تبسمك في وجه اخيك صدقه"
صدق رسول الله

صدقه
أيوه...
هي دي